Jak na to

Protože většinu mých "studentů" tvoří začátečníci z řad seniorů, tady je právě pro ně pár tipů, jak s těmito stránkami zacházet.
Pokud vás některá z níže uvedených otázek zajímá, klepněte na ni levým myšítkem.

Otázky a odpovědi: Jak na to

Chtěl/Chtěla bych vám napsat. Ale nevím jak.

To je docela dobře možné. Vlevo vidíte nabídku s nadpisem MENU. Je to vlastně seznam rubrik neboli "šuplíků". Klepnutím na kterýkoliv ze šuplíků můžete začít prohlížet jeho obsah.

Jeden šuplík se jmenuje "KONTAKT". Pokud umíte používat e-mail, je tohle ideální cesta pro vás. Napište mi vzkaz do formuláře a vyplňte svoji e-mailovou adresu. Znak ZAVINÁČ je pro vaše pohodlí již předtištěn, jinak kdykoliv budete potřebovat napsat znak ZAVINÁČ, použijte na české klávesnici pravý ALT (AltGr) a písmeno "v" (bez uvozovek).

Pokud nemáte e-mail, zkuste mi napsat do téhož formuláře, jen políčko "VÁŠ E-MAIL" ponechte prázdné. Pokud mi do textu zprávy napíšete kontakt na vás, zkusím vás kontaktovat svým telefonem a poradit v mezích možností.

Text je příliš malý nebo příliš velký

Snadná pomoc - váš internetový prohlížeč umí stránku přiblížit. Nejjednodušší způsob je tento:
 
Najeďte kurzorem myši někam na oblast, kterou chcete přiblížit. Teď stiskněte a přidržte na klávesnici klávesu CTRL (jsou tam dvě, tak libovolnou z nich) a současně zatočte kolečkem myši. Obraz se ihned začne přibližovat nebo oddalovat, podle toho, kterým směrem kolečkem otáčíte. Někdy počítač reaguje až po několika vteřinách. Až budete s velikostí obrazu spokojeni, pusťte klávesu C.
Snadná pomoc - váš internetový prohlížeč umí stránku přiblížit. Nejjednodušší způsob je tento:
 
Na obrázku klávesnice vidíte, kde se nacházejí dvě klávesy s označením CTRL (CTRL znamená zkratku slova CONTROL, doslovně ŘÍZENÍ neboli v našem případě ŘÍDÍCÍ KLÁVESA). Obě tyto klávesy jsou stejné, vždycky máte na výběr - je jedno, kterou z nich použijete. Tato klávesa sama o sobě nedělá nic. Ale když ji přidržíte stisknutou a k tomu klepnete ještě na myš nebo na jinou klávesu, pak se teprve začnou dít věci...
 
Najeďte kurzorem myši někam na oblast, kterou chcete přiblížit. Teď stiskněte a přidržte na klávesnici klávesu CTRL a současně zatočte kolečkem myši. Obraz se ihned začne přibližovat nebo oddalovat, podle toho, kterým směrem kolečkem otáčíte. Někdy počítač reaguje až po několika vteřinách. Až budete s velikostí obrazu spokojeni, pusťte klávesu CTRL.
 
Pokud se při vší snaze neděje nic, je možné, že jste s kurzorem myši zabloudili někam mimo obsah internetového okna, případně z nějakých důvodů okno, které vidíte, není "aktivní" - to znamená, že počítač neví, že zvětšit chcete něco PRÁVĚ TADY. Klepněte tedy levým myšítkem kamkoliv do tohoto okna, nejlépe na nějaké prázdné místo, kde nečíhá žádný odkaz ani tlačítko. Tím klepnutím jste právě svému nebohému uzlíčku elektrických nervů řekli, že TADY A TEĎ má dělat, co mu řeknete. Teď už to pravděpodobně půjde hladce.
 
Divíte se, jak může dojít k tomu, že okno, na které se díváte, může být neaktivní? Příčin může být víc, ale nejčastěji k tomu dojde tehdy, když omylem kliknete myší někam mimo okno. Totéž se může stát, když se bezděčně dotknete touchpadu (tačpedu neboji šmejdítka) u vašeho notebooku. Ani to nemusíte vnímat, ale ten elektrický krám má najednou v hlavě zmatek.
 
Pro bližší pochopení si dovoluji doporučit svoji rubriku ČLÁNKY a v ní článek s názvem VŠUDE SAMÁ OKNA. Pokud opravdu začínáte, budete potřebovat i články MYŠ, KTERÁ VÁS NEPOKOUŠE, ZKROCENÍ ZLÉ MYŠI a INTERNET A MYŠ.

Mám přece SEZNAM. Proč mi tvrdíte, že můj prohlížeč se jmenuje GOOGLE?

Tohle slýchám často. Pak se ukáže, že dotyčný používá prohlížeč GOOGLE CHROME, ale v něm je právě zobrazena úvodní stránka seznam.cz. Je to stejné jako hrnec na vodu. Tomu hrnci přece také neříkáte voda. Voda je uvnitř, hrnec je jen prostředek, jak vodu přechovávat.

Jiný příklad: Spisovatel napíše knihu. Název knihy a jméno spisovatele si také nepletete. Spisovatel je jeden, jeho knih je víc a každá se nějak jmenuje.

Preferuji prohlížeč Google Chrome, ale to je věc každého, jaký prohlížeč si zvolí. Je to stejné jako televize. Máte třeba televizor Grundig a na něm se díváte na film Tanec s vlky. Taky asi nebudete nikomu tvrdit, že váš televizor se jmenuje Tanec s vlky.

Nebo dalekohled. Dalekohledem můžete vidět spoustu věcí. Ale nespletete si je s dalekohledem.

Internetový prohlížeč je právě takový dalekohled. A internetová stránka je to, co v něm právě vidíte. Za chvilku uvidíte něco jiného. Dalekohled zůstává, obsah viděného se mění.

Tak je také možné v prohlížeči Google Chrome zobrazit internetovou stránku seznam.cz. A protože česká firma, která stránku seznam.cz provozuje, vyvinula před lety nový program - vlastní internetový prohlížeč - a nazvala jej po sobě, tedy také SEZNAM.CZ, je to pro začátečníka zmatek nad zmatek. Asi jako kdyby firma Samsung natočila vlastní film a pojmenovala jej Samsung.

Je to docela na hlavu. Ale princip je pořád stejný. Obal versus obsah. Automobil versus lidé uvnitř. Láhev versus limonáda uvnitř. Televizor versus film, který v něm právě běží. Za hodinu v témže televizoru poběží jiný film a bude se jmenovat jinak. Nádoba zůstává, obsah se mění. Internetový prohlížeč máte nejspíš jeden a můžete jeho prostřednictvím postupně vidět miliony stránek, z nichž každá se nějak jmenuje. 

Ve skutečnosti intenetových prohlížečů je také více, asi jako značek automobilů. Ale pro začátečníka je dobře naučit se dobře s jedním a teprve časem zkusit jiný. Nebo třeba ani nezkoušet a zůstat u svého oblíbeného, ať už se jmenuje jakkoliv. Ale to už je na vás. Tak hodně štěstí...

V rubrice KONTAKTY uvádíte svůj telefon. Můžu vám zavolat?

Můžete. Možná to nezvednu hned, ale zavolám vám zpátky.

Hledal(a) jsem v rubrice Články, ale to, co potřebuji, tam není.

Výborně - nejvyšší čas to tam doplnit. Stačí, když se o vaší potřebě dozvím. Pokud umíte napsat mail, je vyhráno - v rubrice KONTAKT najdete moji adresu. Nebo rovnou napište do připraveného formuláře tamtéž. Leccos si píšu do šuplíku a leccos jsem ještě neměl čas nebo motivaci nějak písemnou formou vysvětlit. Tak budu rád za každý podnět a názor.